Kreatywne zajecia

Drodzy Rodzice!

Poniżej prezentujemy propozycje zabaw do wykorzystania podczas organizowania czasu wspólnie z dziećmi, w domu oraz przydatne dla Rodziców linki.

A my już tęsknimy za naszymi przedszkolakami😊 

7 kwiecień

  1. Pomysł na proste doświadczenie, które można wykonać przy okazji przygotowania święconki.

Jak odróżnić jaja gotowane od surowych?

Co nam będzie potrzebne?

jajko surowe

jajko ugotowane na twardo

Jak odróżnić od siebie jajka nie rozbijając ich?

Wszystko, co musimy zrobić, to zakręcenie jajek na stole, tak samo jak kręci się bączka (taką zabawkę). Jajko ugotowane będzie się kręcić dużo dłużej i szybciej niż surowe. Dzieje się tak dlatego, że jajko ugotowane zachowuje się jak bryła sztywna – posiada jedną, stałą oś obrotu. Jajko surowe natomiast, przez to, że ma płynny środek zachowuje się inaczej. Płynny środek będzie wyhamowywał ruch obrotowy, przez co jajko będzie się kręcić bardzo niechętnie.

Żeby uatrakcyjnić zabawę, można użyć większą ilość jajek, np. po 3 surowe i 3 ugotowane.

 

  1. Wykonanie książeczki wielkanocnej do kolorowania i czytania. Materiały znajdują się
    w plikach pdf

zabawy na stronę 0704

 

6 kwiecień

wielkanocłamigłówki3

 

wielkanocłamigłówki2

 

wielkanocłamigłówki1

3 kwiecień

doświadczenia2

doświadczenia1

 

1 kwietnia 

SADZIMY RZEŻUCHĘ

plansza edukacyjna wiosna 2

plansza edukacyjna wiosna

 

 

 

31 marzec – ćwiczenie małej motoryki

Kolorowe krople” „
Cele:
Nauka precyzji i cierpliwości
Doskonalenie sprawności rąk i palców
Pomoce: Kilka szklanek z wodą, pipety, puste opakowania np. po czekoladkach, lekach. Barwniki spożywcze albo farby.

Przebieg zabawy:

Wodę w szklankach barwimy barwnikami spożywczymi albo farbami. Przy okazji można wprowadzić elementy utrwalania nazw kolorów, mieszania barw. Gdy emocje związane z barwienie wody opadną dajemy dziecku pipetki . Dziecko nabiera dowolne kolory i stara się wkroplić po określoną ilość kropelek do danego otworu w pudełku np. bombonierce.

Deszczowa chmurka”
Cele:
Ćwiczenia motoryki małej
Ćwiczenia precyzji i cierpliwości
Pomoce: pianka do golenia ( zużyte zostanie około 1/3). 100 ml wody, odrobina niebieskiego barwnika albo niebieskiej farby. Kubeczek, pipeta, woda do wypełnienie naczynia, przezroczysta miska.

Przebieg zabawy:

Do garnka wlewamy wodę, na wierzch wyciskamy wstrząśniętą piankę. W kubeczku mieszamy barwnik lub farbę z wodą. Dziecko nabiera pipetką „skoncentrowanego deszczu” (wody z farbą albo barwnikiem) i kapie na chmurę (piankę). Potem obserwujemy przez przezroczystą miskę jak powstają kropelki wody.

30 marzec – Warsztaty eksperymentalne

Dzisiaj zapraszamy na warsztaty eksperymentalne do których można wykorzystać składniki jakie posiadamy w domach. Miłej zabawy.

eksperyment1

eksperyment2

eksperyment3

 

27 marzec

Zapraszamy Rodziców i Dzieci na „Domowe warsztaty sensoryczne”

warsztaty1

warsztaty2

 

26 marzec

Zapraszamy Rodziców i Dzieci do  WIOSENNEJ KSIĄŻECZKI!
(należy kliknąć w link na dole)
Po otwarciu każdy obrazek jest „klikalny”, odsyła do wiosennych piosenek na You Tube, dzieci znajdą w książeczce on-line różne ciekawostki na temat zwierząt, które można spotkać w Polsce wiosną, dowiedzą się jak wygląda wiosna w Japonii, a na końcu czeka na dzieci wiosenna gimnastyka i taniec. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link do książeczki: 
https://view.genial.ly/5e78b40aa330b30dbe6a4156/learning-experience-didactic-unit-wiosenna-ksiazeczka?fbclid=IwAR0FA8Kp_5ROgxGJG22AlYcnc_8igfBFRPwh8dq8Q3lEn86vAjMvU86In44  

25 marzec

wiosna hasło

Eksperymentujemy:
,,Podwodny świat’’
Potrzebujemy:
• sodę
• ocet
• olej
• barwnik spożywczy
• dzbanek
• strzykawkę
Wykonanie:
Wlewamy ocet do szklanki a następnie dodajemy barwnik (opcjonalnie można zamiast barwnika użyć soku z buraków, bibuły). Do dzbanka wsypujemy jedno opakowanie sody oczyszczonej, później po ściance dzbanka delikatnie wlewamy olej. Nabieramy zabarwiony ocet za pomocą strzykawki i stopniowo po kropelce wkrapiamy ocet do dzbanka obserwując zachodzące reakcje.
Opis zjawiska:
Krople zabarwionego octu wpuszczone do dzbanka z olejem i sodą powoli opadają na dno. Osadzają się na powierzchni sody i tam następuje reakcja. W wyniku połączenia octu (kwasu) i sody (zasady) następuje wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla (CO2), który otacza otacza kropelki wpuszczonego octu, a te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Gdy nasze niebieskie i zielone kropelki wypłyną na powierzchnię oleju tam gaz ulatnia się, a cięższe krople z powrotem opadają na dno i reakcja się powtarza. Jeśli doświadczenie przeprowadzimy prawidłowo krople powinny wędrować od góry do dołu.

24 marzec

  1. Zabawa „Pocałuj Żabę”

Zabawa polega na wylosowaniu karty i odczytaniu przez dziecko liczby całusów, które ma posłać Żabiemu Księciu lub Żabiej Księżniczce. Ćwiczymy aparat mowy i liczenie do 20.

Bajka o „Żabim królu” w formie kreskówki do obejrzenia poniżej:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=eHuqkcp9n8M&feature=emb_title

karty do gry: (do pobrania)

http://przedszkole-publiczne-lakta-gorna.pl/pocalujzabedzieckiembadz/

 

  1. Praca plastyczna: „Bocianie gniazdo”

Choć za oknami śnieg my zapraszamy Was dzisiaj do wiosennej zabawy. Widzieliście już bociana w tym roku?

My tak – trzy bociany siedzące na kominie. Wy też możecie takie zrobić. Wystarczą kredki, płatki kosmetyczne, kolorowy papier, klej oraz nożyczki. Pomóżcie również żabkom złapać muszki na obiad, odszukajcie różnic w żabim stawie oraz ułóżcie bocianie puzzle.

Materiały do pracy plastycznej:

http://przedszkole-publiczne-lakta-gorna.pl/bocian-1/

http://przedszkole-publiczne-lakta-gorna.pl/bocian-2/

 

Dobrej zabawy!

23 marzec – Gra planszowa „Bociek i Żabka”

Ciekawa gra do wykonania z dzieckiem w domu, rozwijająca matematyczne umiejętności, logiczne myślenie, a także zdrową rywalizację.

Gra ze względu na większą liczbę plansz jest sformatowana do formatu zip. do pobrania poniżej:

Pd Zabawy

 

Zabawa „Para do pary”.

 

Do tej zabawy potrzeba dwóch takiej samej wielkości pudełek po butach, do których należy włożyć 7 takich samych przedmiotów, na przykład: 2 takie same klocki, 2 zakrętki od słoika, 2 skarpetki, 2 łyżki, 2 widelce, 2 gumki do włosów, 2 spinki. Można wybrać przedmioty o różnej strukturze np. balony wypełnione małą ilością wody, cytryny, kawałki futerka, pojedyncze winogrona. 

Dziecku należy zasłonić oczy, gdyż w zabawie chodzi o to, aby dziecko wyczuło za pomocą dotyku dwa takie same przedmioty. Dziecko jedną rękę wkłada do jednego pudła, a drugą do drugiego. Dziecko dotyka rzeczy tak długo, aż odnajdzie dwie identyczne rzeczy, które odkłada na bok. Dzieciom starszym nie należy pokazywać wcześniej jakie przedmioty umieszcza się w pudełkach – to podnosi napięcie i daje jeszcze jeden bodziec do gry, mianowicie rozpoznawanie przedmiotów przez dotyk. Dzieciom młodszym można pokazać wcześniej przedmioty.  

Zabawa „Wąż liter”.

 

Rodzic lub dziecko rysuje na kartce A4 długiego węża. Na jego ogonie, od początku do końca, należy napisać wszystkie litery (może być w kolejności alfabetycznej). Każdy uczestnik ma swojego węża z literami.  Zabawa ma kilka wariantów. 

 

Wariant I

Zadaniem uczestników jest z liter na wężu ułożyć wyrazy. Każdą literę wykorzystaną skreślamy, wygrywa ten, kto wykorzysta wszystkie litery lub ten, komu zostanie ich najmniej. 

 

Wariant II

Zadaniem uczestników jest ułożyć wyraz rozpoczynający się od litery, która kolejno jest zapisana na wężu. Uczestnicy zabawy wyszukują wyrazy na zmianę. Można ustalić, że należy wyszukać na daną literę więcej wyrazów, np 3, 4 i więcej. Kto umie, może wyrazy zapisywać na kartce. 

 

 

Przydatne linki dla rodziców:

  1. Pasma edukacyjne dla dzieci w TV.
    https://www.gov.pl/web/edukacja/pasma-edukacyjne?fbclid=IwAR0ygOfagWv6v3jVjObWBarmtjvJJvdMdX_YI9rphQIIpOGbZgwPj7ZETMk
  1. https://vod.tvp.pl/kolekcja/to-sie-nie-nudzi,47078659

 

Piankolina

Prosty przepis na udaną zabawę! Świetna propozycja dla przedszkolaków w każdy wieku. Samodzielnie wykonana piankolina skutecznie umili dziecku czas, pozwalając na kreatywne spędzenie czasu. Za pomocą piankoliny dziecko może zbudować wieżę, uformować ciasteczka, zrobić piankowe babki i wiele innych. Ponadto taka forma zabawy poprawię pracę rączek i usprawnia mała motorykę.

Przepis na domową piankolinę:

  1. Składniki:
  • 1 kg mąki ziemniaczanej
  • opakowanie pianki do golenia
  • porcja żelu do kąpieli bądź płynu do mycia naczyń
  • kolorowe barwniki
  1. Wykonanie:
  • Do miski wsypujemy mąkę i dodajemy do niej piankę. Wyrabiamy do połączenia się składników. Następnie dzielimy masę na porcję – do każdej dodajemy kolorowego barwnika i odrobinę żelu pod prysznic. Ponownie łączymy składniki i tworzymy kule lub zostawiamy masę taką jest.

Miłej zabawy!

Butelka pełna czasowników

Nie od dziś wiadomo, że nasze pociechy najszybciej uczą się poprzez zabawę. Idealną propozycją na takie połączenie będzie kreatywna zabawa z czasownikami. Do pustej, plastikowej butelki z odciętą szyjką należy wrzucić karteczki z różnymi czasownikami (skakać, tańczyć klaskać). Następnie prosimy dziecko w wylosowanie jednej karteczki, mama czyta wybrany czasownik (możemy przy okazji podzielić czasownik na sylaby bądź głoski) i wspólnie wykonujemy czynność z dzieckiem. Taka forma zabawy pozwoli miła i kreatywnie spędzić czas.

Należy przygotować:

  • małe karteczki z wypisanymi czasownikami
  • plastikową butelkę z obciętą szyjką
  • dodatkowo możemy obkleić butelkę kolorowym papierem dla uatrakcyjnienia zabawy.

 

Miłej zabawy!

GRA PLANSZOWA, KTÓRĄ WYKONAMY W DOMU

Dzieci uwielbiają gry planszowe.

Wielką atrakcją będzie dla nich, gdy będą mogły ją samodzielnie stworzyć.

 Oto kilka wskazówek, co zrobić, by im pomóc.

Potrzebne będą: kolorowy papier do wykonania pól na planszy (który można

pociąć na kwadraty lub trójkąty), duża kartka papieru- jako plansza, flamastry, kredki, naklejki do ozdobienia gry.

Dziecko może układać kwadraty/ trójkąty w dowolnej kolejności, tworząc z nich drogę i dodawać skróty, przez które będzie można pomijać część planszy. Na planszy mogą pojawić się też pola takie jak „cofasz się o 2 pola”, „przesuwasz się do przodu o 4 pola” wykonujesz ćwiczenie wymyślone przez gracza, po twojej lewej stronie.

Pola mogą być w różnych kolorach (np. zielone- ćwiczenia gimnastyczne, czerwone- zadania matematyczne, niebieskie- wiedza o Polsce itd. Do gry można wykonać karty z zadaniami
z poszczególnych dziedzin. Osoba, która stanie na polu w danym kolorze musi wykonać zadanie
z odpowiedniej kategorii.  Gra może równie dobrze dotyczyć np. dinozaurów, czy zwierząt na farmie. Ważne, żeby była atrakcyjna. Wszystko zależy tutaj od zainteresowań, naszej i dziecka inwencji, należy dostosować ilość i poziom trudności poleceń do wieku dziecka.

Pierwsze i ostatnie pola należy podpisać odpowiednio „Start” i „Meta”, a następnie poprosić dziecko, aby udekorowało grę naklejkami, markerami, kredkami.

Do poruszania się po planszy można użyć gotowych kości lub wykonać je samodzielnie.  Samodzielne wykonanie daje nam wiele możliwości. Zamiast oczek na kostce mogą pojawić się działania matematyczne, możemy też dodać pole STOP, które zatrzymuje gracza na jedną kolejkę.

Jako pionki możemy wykorzystać małe samochody, zwierzątka itp.

Możliwości są nieograniczone! Stworzenie gry to szansa na zwiększenie kreatywności dziecka,
a jednocześnie świetna zabawa! Pozwala mu na wytworzenie czegoś nowego, z czym nigdy nie miało do czynienia. Daje możliwość zgłębiania wiedzy i ćwiczenia umiejętności, które dzieci już nabyły.

 

ZABAWY SENSORYCZNE Z CIECZĄ NIENEWTONOWSKĄ

Ciecz nienewtonowska (nieniutonowska), to płyn, który pozornie przeczy prawom fizyki. W spoczynku, bez działającej na niego żadnej siły zachowuje się jak zwykła ciecz, ale gdy tylko dostarczymy mu jakąś energię, np. poprzez nacisk, ciecz ta zachowuje się jak ciało stałe.

JAK ZROBIĆ CIECZ NIENEWTONOWSKĄ?

Wykonanie tego doświadczenia jest niezwykle proste. Wystarczy wymieszać mąkę ziemniaczaną
z wodą w odpowiedniej proporcji.

Najlepszym sposobem jest wsypanie szklanki mąki do miseczki i dolewanie wody wraz z mieszaniem całą zawartością.

Ile dodać wody? Należy to robić do czasu, aż mieszanina nabierze odpowiedniej konsystencji. Powinna sama spływać z łyżeczki jak gęsta ciecz, ale by samą łyżeczką można ją było „kroić”.

W zasadzie płyn powinien być gotowy po paru minutach. Nie można przesadzić z wodą, gdyż ciecz będzie zbyt płynna. Płyn nienewtonowski musi być gęsty.

CO DALEJ?

Wytworzenie cieczy nienewtonowskiej to tylko początek zabawy. Teraz można z nią zrobić bardzo ciekawe rzeczy.

Jeśli postaramy się powoli przelać ten płyn, to nam się uda. Jeśli natomiast szybko przechylimy talerzyk, to ciecz „pokruszy się”. Po czym jak tylko przestaniemy nią ruszać, to od razu spłynie do normalnego kształtu.

Płyn nienewtonowski zachowuje się jak ciało stałe, gdy dostarczamy mu energii. Najlepszym sposobem na sprawdzenie tego jest uderzenie czymś w ciecz. Można np. złożoną pięścią lub młotkiem (nic się nie stanie). Czym mocniej uderzymy, tym płyn robi się twardszy. Zupełnie odwrotnie, niż w przypadku uderzenia w wodę.

Kolejnym ciekawym pomysłem jest zrobienie z tej cieczy kulki. Wystarczy trochę cieczy wlać na rękę
i obiema dłońmi turlać niczym zwykłą kulkę. Póki będziemy to robić, ciecz będzie się zachowywała jak kulka ze stałego materiału, np. z plasteliny. Gdy tylko przestaniemy ją ściskać spłynie nam między palcami.

Gdy już znudzi nam się zabawa z białą cieczą, możemy dodać do niej barwniki spożywcze i uzyskać ciekawe kolory.

Kwiecień 2020
P W Ś C P S N
« Mar    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930