DBAMY O PRAWIDŁOWĄ POSTAWĘ CIAŁA

Drodzy Rodzice!

W linku poniżej, znajduje się prezentacja dotycząca wad postawy oraz ich profilaktyki. Powstała ona w ramach ewaluacji badań ankietowych, przeprowadzonych wśród Rodziców na początku 2021 roku.

Na przestrzeni najbliższych tygodni, w tej zakładce będą pojawiać się również propozycje ćwiczeń korekcyjnych, zalecanych do wykonywania, przy poszczególnych wadach postawy.

Prezentacja dotycząca wad postawy oraz ich profilaktyki

https://drive.google.com/file/d/168YK3xZRBBz0OPC7nBVlIH18jLpzZy2O/view?usp=sharing

Ćwiczenia przy płaskostopiu:

Jeżeli zauważymy, że u 4-latka obydwie stópki nadal są płaskie, to warto w tym okresie aktywnie podejść do zabawy. Coraz więcej placów zabaw wyposażonych jest w liny do wspinania, ścianki wspinaczkowe, ruchome kładki. Korzystajmy z tego. Doskonałym ćwiczeniem jest skakanie na trampolinie, na skakance, gra w klasy, skakanie w gumę, bieganie po górkach, skoki przez niewielkie przeszkody, np. poukładane patyki w lesie, skoki przodem, bokiem, podskoki na jednej nodze, na dwóch nogach.

1. „Wieszamy pranie”.
Do tego ćwiczenia potrzebne będą trzy krzesełka, sznurek (ew. skakanka lub guma do skakania), skarpetki lub szarfy i miska.

Rozstawiamy dwa krzesełka, do których przywiązujemy sznurek. Naprzeciwko sznurka stawiamy miskę z „praniem” czyli i  krzesełko dla dziecka. Zadaniem dziecka jest wyciągać stopą skarpetę i zawiesić ją na sznurku. Ćwiczenie to można wykonywać również w pozycji stojącej.

2. „Wyścigi gąsienic”- dzieci otrzymują szarfy lub sznurki, jeden koniec sznurka chowają pod palcami stopy, pozostała część- rozwinięta przed stopą. Na hasło „Gąsienice się chowają” dzieci jak najszybciej wykonują ruchy prostowania i zginania palców w celu schowania sznurka pod stopą. Prowadzący wyróżnia dzieci, które wykonały zadanie prawidłowo.

3. „Bijemy brawo” – ćwiczenie to można wykorzystać na zakończenie. Będzie to forma nagrody. Każdy przecież kto ładnie ćwiczy, zasługuje na brawa.

Dziecko siada na podłodze z kolankami skręconymi do zewnątrz, podeszwy stóp skierowane są jedna do drugiej. Pamiętajmy aby zabezpieczyć plecki poprzez podparcie się z tyłu rączkami. Na hasło: bijemy brawo – dziecko unosi stopy nad podłogę i uderza jedna o drugą przez ok 4-8s.

Na hasło: stopy odpoczywają – dziecko wraca do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenia przy plecach okrągłych:

1. Wbijanie gwoździ Uczestnicy zabawy leżą na brzuchu z dłońmi pod brodą. Na hasło prowadzącego „wbij gwóźdź” dzieci unoszą ręce nad podłogę i imitują ruchy wbijania gwoździa młotkiem w podłogę przed sobą. Jedną ręką trzymają gwóźdź, a drugą młotek i rytmicznymi ruchami uderzają młotkiem w gwóźdź. Po 10 uderzeniach prowadzący podaje hasło „odpoczynek”. Dzieci leżąc bez ruchu około 5 do 10 sekund odpoczywają, głęboko oddychając. Następnie zmieniają ułożenie rąk trzymając „młotek i gwóźdź” w drugiej ręce. Na hasło prowadzącego „wbij gwóźdź” dzieci 10 razy uderzają młotkiem w guście dzieci powtarzają zadanie 2-4 razy, każdorazowo zmieniając ułożenie rąk.

Wbijamy gwoździe….
i odpoczywamy 🙂

2. Dzięcioł siedzący dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej. Na sygnał prowadzącego i podanie hasła dzięcioł kuje uczestnicy zabawy szybko pochylają głowę w przód, a następnie prostując, naśladują dzięcioła stukające go dziobem w korę drzewa kropka tułów przez cały czas zabawy powinien być wyprostowany i nieruchomy. Ruch dotyczy tylko głowy. Tempo wykonywania ruchów głową może dyktować prowadzący występujące rytm na bębenku lub wyklaskując go. Czas zabawy to około 2 minuty. Przeciwwskazania: duże wysunięcie do przodu głowy dziecka.

3. Kurki piją wodę uczestnicy zabawy znajdują się w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Na hasło prowadzącego: kurki piją wodę, dzieci uginają ręce w łokciach i zbliżają nos (lub brodę) do podłogi. Pozostając w tej pozycji od 3 do 5 sekund, udają że piją wodę. Następnie prostują ręce i unoszą wysoko głowę, „połykając wodę” przez kolejne 3 do 5 sekund. Dzieci powtarzają czynność kilka razy.