Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

GALERIA 2023/2024

GALERIA 2022/2023

Adaptacja Dziecka w Przedszkolu

ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU

Rozwój człowieka następuje w środowisku, w którym żyje i wchodzi w różne relacje. Dziecko zaczyna swój rozwój w środowisku rodzinnym, tam czuje się bezpieczne
i kochane. W momencie, gdy rozpoczyna funkcjonować w środowisku instytucjonalnym, jakim jest przedszkole, często pojawiają się trudności. Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania. Dlatego bardzo ważną rolę pełnią tutaj Rodzice. Nie należy ulegać dziecku i zabierać go do domu, nawet kiedy płacze i prosi. Te sytuacje będą się powtarzały w zależności od samopoczucia Waszego dziecka, ale jest ono mądre i w końcu zacznie wykorzystywać słabość Rodzica. Do takich sytuacji muszą się przygotować zarówno dzieci, jak i rodzice, gdyż znacznie ułatwi to przeżycie tego trudnego dla wszystkich okresu przyzwyczajania do nowej rzeczywistości.

DRODZY RODZICE – TO WARTO WIEDZIEĆ !

  • Bądź konsekwentny. Rodzice muszą być przekonani, że pójście dziecka do przedszkola jest decyzją najlepszą zarówno dla nich, jak i dla niego. Jeżeli chcemy, żeby dziecko przyjęło naszą decyzję z ufnością, bezwzględnie nie możemy okazać mu naszego wahania i wątpliwości. Z pewnością, należy je przygotować do nowego etapu w życiu. Można wytłumaczyć, że tak, jak rodzice idą do pracy – dziecko chodzi do przedszkola.
  • Nastaw dziecko pozytywnie. Opowiadając dziecku o przedszkolu, mów tylko pozytywnie, np.: W przedszkolu jest dużo chłopców i dziewczynek, które bawią się kolorowymi zabawkami. Jest tam bardzo wesoło i przyjemnie. Dobrze jest też powiedzieć, kto będzie je zaprowadzał do przedszkola, a kto odbierał. Ważne, by zawsze trzymać się ustalonego porządku.
  • Naucz swoją pociechę samodzielności. Pierwsze dni w przedszkolu to duży stres, który jest większy w przypadku, gdy dziecko jest mało samodzielne. Aby ten stres choć trochę zminimalizować, należy wcześniej zadbać, by (na miarę swoich możliwości) radziło sobie w takich sytuacjach, jak:

- Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych.

- Samoobsługa w toalecie (wycieranie pupy, podciąganie majtek, spuszczanie wody).

- Ubieranie i rozbieranie się w sali (szatni).

- Siedzenie podczas posiłku przy stole, trzymanie łyżki.

- Samodzielne jedzenie.

 

  • Czule, ale stanowczo pożegnaj się z dzieckiem. Nie jest wskazane przyprowadzanie dziecka do przedszkola w ostatniej chwili, gdyż pośpiech podczas  rozbierania 
    i zniecierpliwienie temu towarzyszące wprowadzają go w stan niepokoju i pobudzenia. Pożegnanie powinno być czułe, ale krótkie. Dobrze jest powiedzieć dziecku: Przyjdę po ciebie po leżakowaniu… Jak zjesz podwieczorek, będę na ciebie czekała w szatni. Bardzo ważne jest dotrzymywanie słowa, ponieważ daje ono dzieciom poczucie bezpieczeństwa i zarazem pewność, że rodzic przyjdzie.
  • Poświęć dziecku więcej czasu niż zwykle. Pierwsze dni pobytu w przedszkolu to trudny okres dla rodziców i dzieci. Trzymając dziecko na kolanach zapytaj: Co robiłeś dzisiaj w przedszkolu? Jak ma na imię twój nowy kolega? Nie należy natomiast zadawać pytań typu: Co dzisiaj jadłaś na obiad? Zjadłaś wszystko, co pani nałożyła? Czy pani cię karmiła? Odpowiedzi na te pytania są ważne, ale tylko dla rodziców, nie dla dziecka. O to można zapytać nauczyciela. W rozmowie z dzieckiem należy położyć nacisk na jego samopoczucie w przedszkolu, relacje z kolegami, podejmowane zabawy oraz na zaradność życiową.
  • Nauczyciel zna twoje dziecko – rozmawiaj z nim i ufaj mu. Dzieci po powrocie
    z przedszkola najczęściej opowiadają o różnych wydarzeniach, które miały miejsce
    w przedszkolu. Porozmawiaj z nauczycielką, jeżeli pewne fakty i zdarzenia budzą twoje wątpliwości, wydają ci się niewiarygodne albo cię cieszą. Niektóre dzieci mają wybujałą wyobraźnię i rozbudzoną fantazję. Dlatego weź poprawkę na to, co dziecko opowiada. Prawidłowa współpraca z nauczycielką, która jest oparta na wzajemnym zaufaniu przyniesie pozytywne skutki
    J

Dziecko do roli przedszkolaka powinno być przygotowywane stopniowo, nie róbmy wszystkiego na raz. Rozciągnijmy ten proces w czasie, aby mogło oswoić się z myślą o tym, że pójdzie do przedszkola. Rodzic nie może przebyć drogi rozwojowej za dziecko. Ono samo musi pokonywać kolejne etapy, a dorosły tylko je wspierać i wspomagać.

Okres adaptacji przebiega różnie, jedno dziecko po tygodniu ma już najgorsze za sobą, inne swój trudny czas zaczyna dopiero po miesiącu (i to też jest normalne) – bo dopiero wtedy zrozumiało i w pełni odczuło, że pewien etap skończył się bezpowrotnie, a ono wolałoby żeby było tak jak dawniej.

ŻYCZYMY PAŃSTWU ORAZ WASZYM DZIECIOM
 WIELU POZYTYWNYCH EMOCJI
NA POCZĄTKU PRZEDSZKOLNEJ PRZYGODY.

Źródła:

„Bliżej Przedszkola”

  1. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska: „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków  i dzieci starszych wolniej rozwijających się”

Warto poczytać:

http://bycblizej.pl/2016/07/29/adaptacja-do-przedszkola-zaufanie-i-relacje/ 
https://blizejprzedszkola.pl/artykul-2021,bez-placzu-do-przedszkola-to-mozliwe-czyli-rzecz-o-dobrej-adaptacji#
https://domowa.tv/adaptacja-w-przedszkolu-10-krokow/

https://dziecisawazne.pl/dziecko-idzie-do-przedszkola-cz-1-adaptacja-rodzicow/
https://www.sosrodzice.pl/adaptacja-w-przedszkolu/

Data dodania: 2022-11-28 17:55:56
Ilość wyświetleń: 737

„Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej