Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu obejmują zakres profilaktyki (zabawy logorytmiczne z całą grupą) jak i terapię logopedyczną (zajęcia indywidualne, w małych zespołach). Dzieci zakwalifikowane na terapię logopedyczną uczęszczają na zajęcia według harmonogramu.
Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny rozwój jego osobowości oraz odgrywa ważną rolę w kontaktach społecznych. Dlatego rozwój mowy jest jedną z najważniejszych umiejętności jaką zdobywają dzieci. Dziecko poznaje otaczający świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia i emocje. Rodzice mogą zapewnić dziecku optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy już od momentu jego narodzin. Najdłużej przebywają z dzieckiem, więc mają największe możliwości wpływania na jego rozwój. Stanowią również wzór, który dziecko będzie próbowało naśladować.
Każde dziecko rozwija się indywidualnie, jednak szczególne znaczenie w rozwoju mowy przypada na okres pierwszych sześciu lat. Wady wymowy u dzieci wynikają często z nieprawidłowej budowy narządów mowy, które trzeba korygować. W przeciwnym razie wada będzie się pogłębiać.
Wspieranie mowy dziecka - rady dla Rodziców (Opiekunów):
- Rozmawiajcie, prowadźcie z dzieckiem stały dialog wg zasady „Nie mów do dziecka, ale rozmawiaj z nim”,
- Zachęcajcie dziecko do opowiadania np. o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, na wycieczce,
- Proście dziecko o opis – nie tylko obrazka, ale prawdziwego jabłka, pieska, widoku za oknem itp.,
- Powtarzajcie głoski, sylaby, wyrazy i zdania tak, aby dziecko obserwowało was podczas mówienia,
- Zwracajcie uwagę na prawidłowe oddychanie (wdech nosem, wydech ustami; wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu powinien się odbywać przez nos)
- Pozwólcie dziecku robić miny przed lustrem – ćwicząc język, wargi, żuchwę),
- Czytajcie dziecku książki, krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nimi,
- Ograniczcie maksymalnie czas, który spędza Wasze dziecko przed smartfonem, telewizorem, tabletem, bowiem wysokie technologie hamują rozwój mowy,
- Uczcie dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zacznie jeść pokarmy stałe, jako niemowlę; gryzienie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie zębów i żuchwy oraz prawidłowe ruchy języka
Przykładowe ćwiczenia usprawniające narządy mowy
I Ćwiczenia oddechowe
II Ćwiczenia wzmacniające podniebienie miękkie
III Ćwiczenia warg
- karetka: eo, eo, eo
- policja: io, io, io
- straż pożarna: iu, iu, iu
IV Ćwiczenia języka
Bibliografia:
Anna Kiepiela-Koperek, Głoska sylaba, słowo, Wydawnictwo Harmonia, Gdański 2017
Danuta Klimkiewicz, Elżbieta Siennicka-Szadkowska, Akademia Wzorowej Wymowy, Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2017
„Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 168