Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

GALERIA 2023/2024

GALERIA 2022/2023

KĄCIK LOGOPEDYCZNY


            Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu obejmują zakres profilaktyki (zabawy logorytmiczne z całą grupą) jak i terapię logopedyczną (zajęcia indywidualne, w małych zespołach). Dzieci zakwalifikowane na terapię logopedyczną uczęszczają na zajęcia według harmonogramu.

            Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny rozwój jego osobowości oraz odgrywa ważną rolę w kontaktach społecznych. Dlatego rozwój mowy jest jedną z najważniejszych umiejętności jaką zdobywają dzieci. Dziecko poznaje otaczający świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia i emocje. Rodzice mogą zapewnić dziecku optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy już od momentu jego narodzin. Najdłużej przebywają z dzieckiem, więc mają największe możliwości wpływania na jego rozwój. Stanowią również wzór, który dziecko będzie próbowało naśladować.

            Każde dziecko rozwija się indywidualnie, jednak szczególne znaczenie w rozwoju mowy przypada na okres pierwszych sześciu lat. Wady wymowy u dzieci wynikają często z nieprawidłowej budowy narządów mowy, które trzeba korygować. W przeciwnym razie wada będzie się pogłębiać.

 

Wspieranie mowy dziecka - rady dla Rodziców (Opiekunów):

- Rozmawiajcie, prowadźcie z dzieckiem stały dialog wg zasady „Nie mów do dziecka, ale rozmawiaj z nim”,

- Zachęcajcie dziecko do opowiadania np. o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, na wycieczce,

- Proście dziecko o opis – nie tylko obrazka, ale prawdziwego jabłka, pieska, widoku za oknem itp.,
- Powtarzajcie głoski, sylaby, wyrazy i zdania tak, aby dziecko obserwowało was podczas mówienia,

- Zwracajcie uwagę na prawidłowe oddychanie (wdech nosem, wydech ustami; wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu powinien się odbywać przez nos)  

- Pozwólcie dziecku robić miny przed lustrem – ćwicząc język, wargi, żuchwę),

- Czytajcie dziecku książki, krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nimi,

- Ograniczcie maksymalnie czas, który spędza Wasze dziecko przed smartfonem, telewizorem, tabletem, bowiem wysokie technologie hamują rozwój mowy,

- Uczcie dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zacznie jeść pokarmy stałe, jako niemowlę; gryzienie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie zębów i żuchwy oraz prawidłowe ruchy języka

 

 

Przykładowe ćwiczenia usprawniające narządy mowy

 

I Ćwiczenia oddechowe

  1. a) Dmuchamy na piórka, chrupki kukurydziane, waciki (ważne, aby na początku ćwiczeń przedmiot znajdował się blisko ust, a podmuch był w płaszczyźnie poziomej). Urządzamy wyścigi: czyje piórko pierwsze dotrze do mety.
  2. b) Dmuchamy na bański mydlane.
  3. c) Zabawy ze słomką: słomkę wkładamy do szklanki z wodą i nie dotykając powierzchni płynu, wydmuchujemy w wodzie dołek , zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy robiąc bąbelki.
  4. d) Dmuchamy na zawieszone kawałki lekkiej, szeleszczącej folii, pociętej bibuły, kuleczki z waty, tak, aby jak najdłużej utrzymać je w oddaleniu.
  5. e) Wąchamy kwiaty (prawdziwe lub na niby): długi wdech nosem i długi wydech ustami.
  6. f) Nabieramy powietrza i przytrzymujemy je chwilę w buzi, jakbyśmy mieli w niej balonik.

II Ćwiczenia wzmacniające podniebienie miękkie

  1. a) „Lew otwiera paszczę” – ziewamy przy nisko opuszczonej żuchwie.
  2. b) „Zmęczony piesek” – szybko dyszymy, mając buzie szeroko otwartą i język wysunięty na brodę.
  3. c) Chrząkamy – zabawa w świnkę.
  4. d) Wypowiadamy sylaby ze spółgłoską p na końcu i w środku (przedłużamy zwarcie warg): ap, op, ep, yp, up, ip, apa, opo, epe, upu, ipi.
  5. e) Wciągamy (zasysamy) powietrze przez słomkę do napojów i przenosimy „przyklejone” do niej np. skrawki papieru, chrupki, kulki kukurydziane itp.

III Ćwiczenia warg

  1. a) „Rybka” – szeroko otwieramy usta i zamykamy je.
  2. b) „Auta” – bawimy się w pojazdy, przesadnie wymawiając samogłoski:

- karetka: eo, eo, eo

- policja: io, io, io

- straż pożarna: iu, iu, iu

  1. c) „Całuski” – zaokrąglamy wargi i cmokamy,
  2. d) „Konik” – parskamy (wprawiamy wargi w drgania),
  3. c) „Wilk” – robimy delikatny masaż warg ząbkami ( „skrobiemy” dolną wargę górnymi ząbkami i górną wargę dolnymi ząbkami”)
  4. d) „Króliczek” – mocno zaciskamy usta i przesuwamy je na boki.
  5. e) Robimy śmieszne miny.

IV Ćwiczenia języka

  1. a) „Żmija” – szybko wysuwamy wąski język z buzi i cofamy go.
  2. b) „Kotek” – oblizujemy szeroko otwarte usta.
  3. c) „Liczydło” – mając szeroko otwarte usta, dotykamy czubkiem języka każdego ząbka u góry.
  4. d) „Indianin” – wykonujemy językiem szybkie, naprzemienne, poziome ruchy do kącików ust.
  5. e) „Malujemy sufit” – gładzimy językiem podniebienie twarde, od zębów w stronę gardła.
  6. f) „Biedronka” – naśladujemy językiem malowanie kropeczek na podniebieniu twardym (przy szeroko otwartych ustach).
  7. g) „Kuleczka” – oblizujemy językiem policzki od wewnątrz.

 

 

Bibliografia:
Anna Kiepiela-Koperek, Głoska sylaba, słowo, Wydawnictwo Harmonia, Gdański 2017
Danuta Klimkiewicz, Elżbieta Siennicka-Szadkowska, Akademia Wzorowej Wymowy, Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2017

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2022-11-16 09:52:48
Data edycji: 2024-03-01 12:47:51
Ilość wyświetleń: 867

„Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej