Czcionka:

A+A-

Kontrast:

KĄCIK LOGOPEDYCZNY


            Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu obejmują zakres profilaktyki (zabawy logorytmiczne z całą grupą) jak i terapię logopedyczną (zajęcia indywidualne, w małych zespołach). Dzieci zakwalifikowane na terapię logopedyczną uczęszczają na zajęcia według harmonogramu.

            Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny rozwój jego osobowości oraz odgrywa ważną rolę w kontaktach społecznych. Dlatego rozwój mowy jest jedną z najważniejszych umiejętności jaką zdobywają dzieci. Dziecko poznaje otaczający świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia i emocje. Rodzice mogą zapewnić dziecku optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy już od momentu jego narodzin. Najdłużej przebywają z dzieckiem, więc mają największe możliwości wpływania na jego rozwój. Stanowią również wzór, który dziecko będzie próbowało naśladować.

            Każde dziecko rozwija się indywidualnie, jednak szczególne znaczenie w rozwoju mowy przypada na okres pierwszych sześciu lat. Wady wymowy u dzieci wynikają często z nieprawidłowej budowy narządów mowy, które trzeba korygować. W przeciwnym razie wada będzie się pogłębiać.

 

Wspieranie mowy dziecka - rady dla Rodziców (Opiekunów):

- Rozmawiajcie, prowadźcie z dzieckiem stały dialog wg zasady „Nie mów do dziecka, ale rozmawiaj z nim”,

- Zachęcajcie dziecko do opowiadania np. o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, na wycieczce,

- Proście dziecko o opis – nie tylko obrazka, ale prawdziwego jabłka, pieska, widoku za oknem itp.,
- Powtarzajcie głoski, sylaby, wyrazy i zdania tak, aby dziecko obserwowało was podczas mówienia,

- Zwracajcie uwagę na prawidłowe oddychanie (wdech nosem, wydech ustami; wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu powinien się odbywać przez nos)  

- Pozwólcie dziecku robić miny przed lustrem – ćwicząc język, wargi, żuchwę),

- Czytajcie dziecku książki, krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nimi,

- Ograniczcie maksymalnie czas, który spędza Wasze dziecko przed smartfonem, telewizorem, tabletem, bowiem wysokie technologie hamują rozwój mowy,

- Uczcie dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zacznie jeść pokarmy stałe, jako niemowlę; gryzienie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie zębów i żuchwy oraz prawidłowe ruchy języka

 

 

Przykładowe ćwiczenia usprawniające narządy mowy

 

I Ćwiczenia oddechowe

  1. a) Dmuchamy na piórka, chrupki kukurydziane, waciki (ważne, aby na początku ćwiczeń przedmiot znajdował się blisko ust, a podmuch był w płaszczyźnie poziomej). Urządzamy wyścigi: czyje piórko pierwsze dotrze do mety.
  2. b) Dmuchamy na bański mydlane.
  3. c) Zabawy ze słomką: słomkę wkładamy do szklanki z wodą i nie dotykając powierzchni płynu, wydmuchujemy w wodzie dołek , zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy robiąc bąbelki.
  4. d) Dmuchamy na zawieszone kawałki lekkiej, szeleszczącej folii, pociętej bibuły, kuleczki z waty, tak, aby jak najdłużej utrzymać je w oddaleniu.
  5. e) Wąchamy kwiaty (prawdziwe lub na niby): długi wdech nosem i długi wydech ustami.
  6. f) Nabieramy powietrza i przytrzymujemy je chwilę w buzi, jakbyśmy mieli w niej balonik.

II Ćwiczenia wzmacniające podniebienie miękkie

  1. a) „Lew otwiera paszczę” – ziewamy przy nisko opuszczonej żuchwie.
  2. b) „Zmęczony piesek” – szybko dyszymy, mając buzie szeroko otwartą i język wysunięty na brodę.
  3. c) Chrząkamy – zabawa w świnkę.
  4. d) Wypowiadamy sylaby ze spółgłoską p na końcu i w środku (przedłużamy zwarcie warg): ap, op, ep, yp, up, ip, apa, opo, epe, upu, ipi.
  5. e) Wciągamy (zasysamy) powietrze przez słomkę do napojów i przenosimy „przyklejone” do niej np. skrawki papieru, chrupki, kulki kukurydziane itp.

III Ćwiczenia warg

  1. a) „Rybka” – szeroko otwieramy usta i zamykamy je.
  2. b) „Auta” – bawimy się w pojazdy, przesadnie wymawiając samogłoski:

- karetka: eo, eo, eo

- policja: io, io, io

- straż pożarna: iu, iu, iu

  1. c) „Całuski” – zaokrąglamy wargi i cmokamy,
  2. d) „Konik” – parskamy (wprawiamy wargi w drgania),
  3. c) „Wilk” – robimy delikatny masaż warg ząbkami ( „skrobiemy” dolną wargę górnymi ząbkami i górną wargę dolnymi ząbkami”)
  4. d) „Króliczek” – mocno zaciskamy usta i przesuwamy je na boki.
  5. e) Robimy śmieszne miny.

IV Ćwiczenia języka

  1. a) „Żmija” – szybko wysuwamy wąski język z buzi i cofamy go.
  2. b) „Kotek” – oblizujemy szeroko otwarte usta.
  3. c) „Liczydło” – mając szeroko otwarte usta, dotykamy czubkiem języka każdego ząbka u góry.
  4. d) „Indianin” – wykonujemy językiem szybkie, naprzemienne, poziome ruchy do kącików ust.
  5. e) „Malujemy sufit” – gładzimy językiem podniebienie twarde, od zębów w stronę gardła.
  6. f) „Biedronka” – naśladujemy językiem malowanie kropeczek na podniebieniu twardym (przy szeroko otwartych ustach).
  7. g) „Kuleczka” – oblizujemy językiem policzki od wewnątrz.

 

 

Bibliografia:
Anna Kiepiela-Koperek, Głoska sylaba, słowo, Wydawnictwo Harmonia, Gdański 2017
Danuta Klimkiewicz, Elżbieta Siennicka-Szadkowska, Akademia Wzorowej Wymowy, Wydawnictwo Skrzat, Kraków 2017

 

 

 

 

 

Data dodania: 2022-11-16 09:52:48
Data edycji: 2022-11-22 10:44:36
Ilość wyświetleń: 72

„Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej