Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

GALERIA 2023/2024

GALERIA 2022/2023

Zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci

       W ostatnich latach rośnie liczba dzieci, które mają problemy ze skupieniem uwagi i koncentracją na wybranym zadaniu. Już od przedszkola daje się zauważyć u najmłodszych brak zainteresowania tematem prowadzonych zajęć, porzucanie jednej zabawy na rzecz innej,  czy niekończenie rozpoczętego zadania.

        Nadmiar bodźców, które rozpraszają uwagę, częste i długie  korzystanie z urządzeń mobilnych, jak również duża ilość zajęć dodatkowych w tygodniu przyczyniają się do tego, że coraz więcej dzieci ma problemy z koncentracją. Tymczasem jest to umiejętność, którą należy  ćwiczyć od najmłodszych lat, dostosowując czas skupienia do wieku dziecka.

        Zaburzenia uwagi i koncentracji u dzieci najczęściej zauważa się, gdy dziecko rozpoczyna edukację szkolną. Zauważa się dwa momenty, kiedy dzieciom trudno się skoncentrować:

  • pierwsza klasa – gdy dziecko musi przestawić się na tryb nauki szkolnej (skupienie na lekcji przez 45 min.) 
  • czwarta klasa – kiedy dziecko musi przestawić się na lekcje z różnymi nauczycielami

 

Zauważa się wiele przyczyn, które wpływają na koncentrację uwagi i skupienie dziecka. Mogą to być zarówno problemy zdrowotne, jak i błędy wychowawcze rodziców. Bez względu na to co stanowi przyczynę, należy wspierać dziecko w prawidłowym rozwoju. 

 

Jakie zachowania świadczą o braku koncentracji uwagi naszej pociechy?

  • Dziecko ma ciągłe problemy z utrzymaniem skupienia, łatwo rozproszyć jego uwagę,
  • Odnosisz wrażenie, że mówisz a dziecko nie słyszy, mimo, że patrzy na Ciebie,
  • Zaczyna zadanie ale go nie kończy,
  • Nie utrzymuje porządku i ma trudności z organizacją stanowiska pracy/zabawy,
  • Często gubi rzeczy lub zapomina, gdzie je zostawiło,
  • Jeśli jakieś zadanie wydaje mu się za trudne, łatwo się poddaje,
  • Często zapomina o codziennych obowiązkach i zadaniach.

Jeżeli nasze dziecko ma problemy z koncentracją i skupieniem uwagi, możemy, a nawet musimy mu pomóc w prawidłowym rozwoju. Istnieje wiele efektywnych sposobów, jednak wszystko zależy od naszej konsekwencji i  zaangażowania.

 

Jak wspomagać dziecko w przezwyciężaniu jego trudności?

  • Ważne jest dostosowanie zadań do możliwości dziecka tzw. „skalowanie trudności”,
  • Należy często zmieniać wykonywane aktywności,
  • Jeżeli chcemy aby dziecko coś zapamiętało, to lepiej powtarzać krócej i często, niż rzadko a długo (codziennie po kilka minut a nie raz w tygodniu przez godzinę),
  • Gdy dziecko nie może usiedzieć w miejscu, należy wprowadzić trochę ruchu do wykonywanej czynności lub zrobić krótką przerwę,
  • Aby wzmocnić koncentrację, należy zmniejszyć ilość zabawek w pokoju. Lepiej co jakiś czas je zamieniać,
  • Jeśli chcemy dziecku udostępnić multimedia, to należy zachować w tym wielki umiar. Komputer, czy telewizor bardzo rozpraszają i utrudniają koncentrację,
  • Bardzo ważnym elementem jest aktywność fizyczna – dzieci powinny się dużo ruszać, skakać, biegać, huśtać – pamiętajmy o tym!
  • Niezbędna jest również prawidłowa i urozmaicona dieta, która powinna zapewnić odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczy.
  • Należy również zadbać o odpowiedni rytm dnia i porządkowanie spraw. Dzięki temu wzmocnimy poczucie bezpieczeństwa oraz nauczymy małego człowieka odpowiedzialności i uporządkowania.

Kilka ćwiczeń i zabaw wspomagających koncentrację uwagi:

  • Gra w szachy, bierki, memory, puzzle,
  • Odtwarzanie z pamięci wcześniej obserwowanych przedmiotów (słownie lub rysunkowo),
  • Wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami,
  • Wykonywanie działań matematycznych w pamięci, ćwiczenia typu odliczanie wstecz,
  • Rysowanie w obrębie konturów, kopiowanie przez kalkę, rysowanie po śladzie, kolorowanie drobnych elementów, labirynty,
  • Wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami,
  • Mozaikowe układanki, geometryczne domino, odtwarzanie z pamięci  prostych wzorów, czy układu klocków,
  • Składanie całości z części, dobieranie części do całości, układanie obrazków po ich uprzednim rozcięciu,
  • Tworzenie nowych wyrazów z liter innego wyrazu,
  • Odtwarzanie struktur dźwiękowych, graficzne odtwarzanie słyszanych dźwięków,
  • Zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, malowanie pędzelkiem na szkle,
  • Słuchanie audiobooków lub tekstu czytanego głośno przez osobę dorosłą z jednoczesnym śledzeniem tekstu, opowiadanie treści lub układanie planu wydarzeń.

 

Bibliografia:

Biela A., 100 zabaw z detektywem Motywem. Poradnik dla opiekunów, Edgard, Warszawa 2016.
Forzpańczyk A., Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi, Edgard, Warszawa 2015.
Janiszewska B., Uwaga. Wspomaganie koncentracji i nie tylko, Seventh Sea, Warszawa 2007.
Sosin I., Koncentracja. Ćwiczenia i karty pracy do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, Raabe, Warszawa 2014.

Data dodania: 2023-05-15 23:44:55
Data edycji: 2023-05-15 23:56:00
Ilość wyświetleń: 587

„Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej