Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

GALERIA 2023/2024

GALERIA 2022/2023

Zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci

       W ostatnich latach rośnie liczba dzieci, które mają problemy ze skupieniem uwagi i koncentracją na wybranym zadaniu. Już od przedszkola daje się zauważyć u najmłodszych brak zainteresowania tematem prowadzonych zajęć, porzucanie jednej zabawy na rzecz innej,  czy niekończenie rozpoczętego zadania.

        Nadmiar bodźców, które rozpraszają uwagę, częste i długie  korzystanie z urządzeń mobilnych, jak również duża ilość zajęć dodatkowych w tygodniu przyczyniają się do tego, że coraz więcej dzieci ma problemy z koncentracją. Tymczasem jest to umiejętność, którą należy  ćwiczyć od najmłodszych lat, dostosowując czas skupienia do wieku dziecka.

        Zaburzenia uwagi i koncentracji u dzieci najczęściej zauważa się, gdy dziecko rozpoczyna edukację szkolną. Zauważa się dwa momenty, kiedy dzieciom trudno się skoncentrować:

  • pierwsza klasa – gdy dziecko musi przestawić się na tryb nauki szkolnej (skupienie na lekcji przez 45 min.) 
  • czwarta klasa – kiedy dziecko musi przestawić się na lekcje z różnymi nauczycielami

 

Zauważa się wiele przyczyn, które wpływają na koncentrację uwagi i skupienie dziecka. Mogą to być zarówno problemy zdrowotne, jak i błędy wychowawcze rodziców. Bez względu na to co stanowi przyczynę, należy wspierać dziecko w prawidłowym rozwoju. 

 

Jakie zachowania świadczą o braku koncentracji uwagi naszej pociechy?

  • Dziecko ma ciągłe problemy z utrzymaniem skupienia, łatwo rozproszyć jego uwagę,
  • Odnosisz wrażenie, że mówisz a dziecko nie słyszy, mimo, że patrzy na Ciebie,
  • Zaczyna zadanie ale go nie kończy,
  • Nie utrzymuje porządku i ma trudności z organizacją stanowiska pracy/zabawy,
  • Często gubi rzeczy lub zapomina, gdzie je zostawiło,
  • Jeśli jakieś zadanie wydaje mu się za trudne, łatwo się poddaje,
  • Często zapomina o codziennych obowiązkach i zadaniach.

Jeżeli nasze dziecko ma problemy z koncentracją i skupieniem uwagi, możemy, a nawet musimy mu pomóc w prawidłowym rozwoju. Istnieje wiele efektywnych sposobów, jednak wszystko zależy od naszej konsekwencji i  zaangażowania.

 

Jak wspomagać dziecko w przezwyciężaniu jego trudności?

  • Ważne jest dostosowanie zadań do możliwości dziecka tzw. „skalowanie trudności”,
  • Należy często zmieniać wykonywane aktywności,
  • Jeżeli chcemy aby dziecko coś zapamiętało, to lepiej powtarzać krócej i często, niż rzadko a długo (codziennie po kilka minut a nie raz w tygodniu przez godzinę),
  • Gdy dziecko nie może usiedzieć w miejscu, należy wprowadzić trochę ruchu do wykonywanej czynności lub zrobić krótką przerwę,
  • Aby wzmocnić koncentrację, należy zmniejszyć ilość zabawek w pokoju. Lepiej co jakiś czas je zamieniać,
  • Jeśli chcemy dziecku udostępnić multimedia, to należy zachować w tym wielki umiar. Komputer, czy telewizor bardzo rozpraszają i utrudniają koncentrację,
  • Bardzo ważnym elementem jest aktywność fizyczna – dzieci powinny się dużo ruszać, skakać, biegać, huśtać – pamiętajmy o tym!
  • Niezbędna jest również prawidłowa i urozmaicona dieta, która powinna zapewnić odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczy.
  • Należy również zadbać o odpowiedni rytm dnia i porządkowanie spraw. Dzięki temu wzmocnimy poczucie bezpieczeństwa oraz nauczymy małego człowieka odpowiedzialności i uporządkowania.

Kilka ćwiczeń i zabaw wspomagających koncentrację uwagi:

  • Gra w szachy, bierki, memory, puzzle,
  • Odtwarzanie z pamięci wcześniej obserwowanych przedmiotów (słownie lub rysunkowo),
  • Wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami,
  • Wykonywanie działań matematycznych w pamięci, ćwiczenia typu odliczanie wstecz,
  • Rysowanie w obrębie konturów, kopiowanie przez kalkę, rysowanie po śladzie, kolorowanie drobnych elementów, labirynty,
  • Wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami,
  • Mozaikowe układanki, geometryczne domino, odtwarzanie z pamięci  prostych wzorów, czy układu klocków,
  • Składanie całości z części, dobieranie części do całości, układanie obrazków po ich uprzednim rozcięciu,
  • Tworzenie nowych wyrazów z liter innego wyrazu,
  • Odtwarzanie struktur dźwiękowych, graficzne odtwarzanie słyszanych dźwięków,
  • Zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, malowanie pędzelkiem na szkle,
  • Słuchanie audiobooków lub tekstu czytanego głośno przez osobę dorosłą z jednoczesnym śledzeniem tekstu, opowiadanie treści lub układanie planu wydarzeń.

 

Bibliografia:

Biela A., 100 zabaw z detektywem Motywem. Poradnik dla opiekunów, Edgard, Warszawa 2016.
Forzpańczyk A., Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi, Edgard, Warszawa 2015.
Janiszewska B., Uwaga. Wspomaganie koncentracji i nie tylko, Seventh Sea, Warszawa 2007.
Sosin I., Koncentracja. Ćwiczenia i karty pracy do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, Raabe, Warszawa 2014.

Data dodania: 2023-05-15 23:44:55
Data edycji: 2023-05-15 23:56:00
Ilość wyświetleń: 320

„Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej